Looking back at my first week back in school, I am amazed. I have so far managed to get my keys and not lose them, access the PCs, I still can remember some of my passwords, I can even get onto the online platform we use to give internet based tasks to the students – I must have had a sound moment in those last weeks before I left for my sabbatical to exchange it into an easy to memorize version of it. I have also managed to locate my „official“ usb-stick nearly immediately, but it has already disappeared again. It is the official one because it is a small black and white panda bear and no grown up adult has a similar one, so I always got it back if I left it in one of the computers. Other things were surprising – whereas some of my materials are in perfect order at home the version I left for one of my colleagues was – well, best not to mention it. I felt awful, when I noticed that. Maybe that was one of the moments, were I was not at my best. Or even better: I still hope, they had an entire breakdown of the computers and had to use an older copy of the files; I would love this answer to this question. I am also amazed at the speed things develop around me. If you are used to trotting along at your own speed, suddenly the constant attacks from colleagues from left, front and right are a bit overwhelming. At the same time you realise, that the structures are still there: Here you write a note (the colleague is not good with emails), there you write a message in the whatsapp group conversation, copy the same message to a ordinary text message on your phone (one colleague doesn’t use whatsapp), and tell it to the one whose phone is switched off, when you meet him or her in a hallway. You discuss tasks on the phone, while eating, while drinking, while at the toilet, via mail, via shouting. Most times you discuss it at least three times, because you never reach all at the same time. It seems like a gigantic beehive to me; all is in something resembling an order of a kind – but an order which could definitely be improved. At the same time my head is seething with all the noise and those different ways of communication. In fact, for some time now I have this dream: Each teacher and each student gets a small device. If you have a message for him or her, you simply type it in an send it. With one look you can check whether he or she has time right now, is somewhere on duty, has his day off, has physical education and is thus not available, so you don’t have to look for him/her. You find a meeting point in 2 seconds, because you find an unoccupied room without having to walk to the computer which has the plans, and you know in a second, if the colleague is off. You assemble your students quickly for a 5 minute chat by notifying them. You can print the needed paperwork in under 5 minutes, because the PC doesn’t do something of its own design, when all you need is a printout of a worksheet. I know, that Martin Luther King felt like, when he stood there and pronounced these words: „I have a dream“. What happened to his dream, by the way?

Wenn ich auf diese ersten Wochen zurück in der Schule zurückschaue, dann erschreckt mich vor allem eines: Die Geschwindigkeit. Naja, und der generelle Lärm. Fast 800 Menschen in einem Gebäude bewegen sich meist zu Stoßzeiten gemeinsam voran, stauen sich, schreien, um sich bemerkbar zu machen. Gleichzeitig ist die Menge der Informationen, die weitergegeben wird, erstaunlich – mit manchen wird per E-Mail kommuniziert, manche haben Whatsapp, mindestens eine Kollegin oder ein Kollege hat das jedoch nicht installiert, daher wird es auch noch per sms kommuniziert. Einer spricht einen von rechts an, während von links schon einer redet. Und zwischendrin soll man sich auch noch auf einen Haufen Zettel in verschiedenen Farben konzentrieren, der wichtige Informationen und ein paar noch wichtigere Deadlines enthält. E-Mails gehen derzeit noch verloren, in manchen Verteilern bin ich schon wieder drin, von der Existenz anderer erfahre ich durch Erwähnungen. Passwörter gehen oder sind gelöscht, entweder aus meinem Hirn oder aus dem Speicher der Anwendung. Die aktuellsten Schülerlisten sind aus der Zeit, als ich noch da war, aber dafür gibt es sicher eine sinnvolle Erklärung – unpraktisch ist nur, dass die Schüler leider nicht mehr da sind, wo sie vor zwei Jahren waren und ich sie nun nicht finde. Aber grundsätzlich funktioniert alles irgendwie irgendwann – nur so umständlich! Seit einiger Zeit – schon vor meiner Auszeit – träume ich davon, dass es eine einfache Lösung gibt für diese Kontakt- und Kommunikationsflut: Jedes Mitglied unserer Schulfamilie bekommt ein kleines Gerät mit Internetzugang und kann da alles finden, was man braucht. Man tippt die Person an und ihr wahrscheinlicher Aufenthaltsort wird genannt; wie bei Harry Potter und der Marauder’s map. Anstatt persönlich die Mitglieder meiner Schülermultiplikatorengruppe wie Nadeln im Heuhaufen unter den 800 sich bewegenden Elementen unserer Schule zu suchen, wissen diese, dass ich sie suche, vielleicht, weil ein kleiner Lehrer Lämpel als Emoticon aufleuchtet und nett winkt, und kommen zu mir. Und die Arbeitsblätter kann man auch einfach an den Drucker senden, ohne irgendwelche Updates abzuwürgen, die ich ohne Administratorenrechte eh nicht ausführen kann. Am besten kommen die Arbeitsblätter gleich zu den Schülern per Netz – das rettet dann wenigstens noch ein paar Bäumchen. Ich werde mich fortan Petra Luther King nennen. Der hatte auch so einen Traum. Ist seiner eigentlich Realität geworden?

 

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